Thursday, May 10, 2012

~ Mari Masak Udang Galah ~

.: SALAM :.


Haritu osmet aku Mimah mengidam nk makan udang galah.....maka kami pagi2 pon bergegas ke Pasar Karat kat Stadium Shah Alam utk mencari dan membeli udang galah.....kalau xde udang galah, udang kecik pon xpela..... :P


Mimah plan nk buat udang galah masak lemak cili api....woww....terliur kaannnn.....?? kehkeh...
Aku seperti biasa, bila pergi pasar karat atau pasar tani, mmg x sah x beli baju dan makanan....beli makanan mcm ada 10 anak yg menunggu kat rmh tuu.....


gedebak gedebuk gedebak gedebuk, sun burn habis muka.....kul 11am pon sampaila semula di rmh.....dapatla udang galah, sepinggan ada dlm 9 ekor - RM20....mahal x...?? aku pon x tau mahal ke x...maklumla, jarang g pasar......trolol...


Jomlah layan gmbr....



Nilah hasil tangkapan udang yg dibuat.....



Jom start masak....mimah yg masak...aku tlg gk, tlg tgk......tumbuk cili api byk2, bawang putih sikit, bwg merah sikit, campurkan dalam santan, masuk dalam periuk.....ketuk serai, masukkan ke dalam periuk jgk.....jgn lupa letak kunyit...bg kaler sikit....

Jaga2 udang, jgn melompat plak...... :D



Masak sehingga mendidih....kacau2....jgn sampai pecah santan tuu....


Ni sayur utk digoreng.....kacang buncis..... 



Masak lemak akan lebih ummphh kalau letak asam belimbing / belimbing buluh....x taulah korang panggil apa....tumbuk2 sikit asam ni....biar rasa dia keluar...



Tgk2, ada skill x....?? :D



Kemudian. bila dh mendidih, masukkan belimbing buluh dan udang.....



Jgn masak terlalu lama sebab nnt isi udang tu keras...masak2 manja gittuu....biar isi udang tu juicy2....


Lihat2, lapar x.....??aku ni dhla puasa...ishhh....



Telur boleh buat telur dadar...... :D



Lihat, ini homemade ok....resipi k.caca....toufu mcm kat chicken rice shop tuu.....atas toufu tu ialah bawang, patutnya ada udang kering yg ditumbuk, tp kat rmh xde plak....pastu panas2 pas grg, letak kicap, pastu terus tabur atas toufu tuu....



Lihat, telur dadar sudah sedia.... :D



Sayur juga....



Ni telur dadar kosong utk anak2 buah mimah....





Nyummmyyy.......Astaghfirullah, puasa2....



Jemput makan semuaa..... >_________<



Lunch kali ni mimah panggil k.ngah dia 1 family dtg makan.....



Lihat budak2 ni...lepas makan terus nk main game...kemain bijak lagi budak2 zaman skrg ni....


Ok, selamat mencuba......

Sedap sgt mimah masak..... :)

.: DAA ~~~ :.

12 comments:

Saya Disini said...

sedpnye..pndai liza masak..esk kita bwk bekal..liza msak cm ni

Saya Disini said...

laa..mimh yg msak?bukn liza msaK?

haLyZaQiut said...

Saya Disini - ahahhaa...mstila mimah yg masak....kita masak air je...kehkehkeh...

Nurul Akmal said...

wahhh, sedapnyer udang galah...

fatin amalina said...

buadak zaman skrg terlalu maju sangat..
main tab la
main ipad la.

main kat taman permainan tidak lagi..

saya selalu berebut tab dan ipad dgn anak buah saya..

apa pun makanan itu telah memberi kesan untuk terus makan banyak2.. jom secret recepi?

haLyZaQiut said...

Nurul Akmal - heee...sesekali boleh la makan...mahai bbeno.... :D

Fatin - hehhe...tau xpe ftn....bapak budak mak budak berebut2 ngn anak2...anak2 nk men game, mak budak nk men fb...hahhaa...xde dah main congkak tepi longkang sume tuu....

woww, secret recipi...?? taula ada kat menara tuu....hahhaa

Saya Disini said...

mana air yg liza masak?xnmpk pon

haLyZaQiut said...

Saya Disini - haha...mestila paling cepat habis...lol

saadah saadun said...

makcik, nak resepi bulih? hoho

haLyZaQiut said...

Saadah - boleh2, resipi yg mana...?? telur dadar ke masak lemak...??hahahha....

Afasz said...

nk belaja masakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

risau bonar ni ... >_<

haLyZaQiut said...

Afasz - hahhaa...k.faz x yah belaja...masak je...kita redah je... kehkehkeh