Thursday, May 17, 2012

~ Kahwin Cerai? ~

.: SALAM :.


Tahun ni memang ramai org sekeliling aku yg menamatkan zaman bujang masing2....
Bertukar status kepada yang lebih baik...
Tak kurang juga pada para artis tanahair kita...
Sweet sgt tgk perkahwinan mereka kan..


Tapi tula, langit x selalunya cerah.....dalam pada kita dengar berita yg menggembirakan, ada jgk cerita2 sedih yg timbul...Allah akan sentiasa menguji hamba2Nya...
Soal berkahwin, bercerai...mmg x asing lagi dalam hidup aku....
Makcik aku, sepupu aku, kawan aku, cikgu aku, semua pernah mengalami pengalaman hitam itu..
Aku x pernah memandang serong terhadap keputusan mereka...
Kerana aku percaya, mereka sudah melakukan yg terbaik dalam hubungan...
Dan mungkin mereka rasa perpisahan jalan terbaik...
Allah lebih mengetahui atas setiap sesuatu yg berlaku...


Pagi ni bila baca kisah Rita, Adi Putra, Jimmy....aku rasa mcm nk luah sesuatu pulak....yela, aku ni pun x kawin lg, so xde pengalaman dalam rumahtangga...


Tapi aku nk ckp yg aku rasa perlunya kematangan dan kemaafan dalam hubungan itu ada....mesti kena ada....aku rasa matang itu perlu kerana apabila kita matang, kita waras dalam membuat setiap keputusan...aku mengaku yg aku mmg x matang lg...cepat memberontak, bertindak sesukahati mengikut emosi....aku harap aku akan improve diri aku sedikit demi sedikit....tp aku rasa matang itu mmg diwajibkan utk si suami......aku rasa kdg2 masalah boleh selesai, tetapi oleh sebab si suami x matang, maka dia pula yg bertindak mengikut perasaan....keputusan cerai berai itu lebih terletak di tgn suami....suami perlu lebih matang kerana dia yg perlu memberi tunjuk ajar kepada isteri dalam apa jua perkara...menegur mana yg salah, membimbing isteri ke jalan lebih elok...jadilah lelaki yg boleh dihormati dan disegani....jgn biarkan isteri hilang respect kepada kamu..


Perkara ke dua yang aku rasa perlu ialah kemaafan....tp kemaafan ni sgt subjektif...ia tertakluk kepada byk aspek....sejauhmana keterlanjuran itu, sejauh mana kesalahan itu...maaf mmg mudah di mulut, tp tidak mudah di hati...memaaf mmg boleh, melupakan itu tidak....bg aku, selagi kesalahan itu masih boleh diperbaiki, masih belum melanggar batas2 agama, hubungan masih boleh dipulihkan....siapalah kita untuk berdendam sedangkan Nabi Muhammad yang mulia itu pun mengampunkan ummatnya....mulia sgtkah kita sampai tidak boleh memaafkan kesalahan org...?? agung sgtkah kita...? tapi kepada si pelaku salah, haruslah sedar akan kesalahan, cepat2 meminta maaf, dan berubahlah kepada yg lebih baik....(aku menasihati diri sndiri)


Tapi back to basic, hubungan rumahtangga mmg perlu atas landasan agama yg kukuh....agamalah yg paling penting sebnrnya.....aku harap perkahwinan aku juga begitu...berada di landasan yg betul dan diredhai...cinta itu perlu disemai hari2, kerana apabila hilang cinta, hilanglah segala2nya....jgn takut utk berkahwin kerana berkahwin itu kan ibadah dan sunnah Nabi....tolak ansur lah selagi terdaya....


Aku suka sgt ayat ni...meh share ngan korang.....














Selagi boleh elak, elaklah......kalau dah x boleh, anggap je itu sudah Qada' Qadar Allah......


*Tapi aku mmg bengang ngan Aidil....knp mcm lalang??? Tu sebab utama kenapa aku tetiba wat post cam gini.....huuu...




.: DAA ~~~ :.

5 comments:

Saya Disini said...

bangga?motif?

Afasz said...

biasa la dlm zaman skrang. lg2 retis , lg la heboh sana sini ....sian retis ...>_<

bgtau salah, tk bgtau salah.....

haLyZaQiut said...

Saya Disini - ha...?? apa yg bangga...??

Afasz - tulaa...lagi2 ada nya fb dan tweeter.... :D

armouris said...

terjumpa e-book percuma, bagus untuk orang yang dah/nak kahwin… sharing is caring :) - Permata Yang Hilang - Panduan Hubungan Suami Isteri Melayu Islam

haLyZaQiut said...

Armouris - ok tq... :)