Monday, September 10, 2012

~ Resipi Rahsia Nasi Minyak Ibunda ~

.: SALAM :.

Siapa yg rapat dgn saya, pastinya mereka pernah merasa masakan ibu saya....ibu saya ni suka sgt masak nasi minyak...x semestinya hari raya je. Kalau kawan2 saya dtg rmh pon, mmg feveret ibu lah nk wat nasi minyak tuu....x kira hari, x kira waktu, kalau ada masa terluang, mesti nk wat nasi minyak....

Dan ramai jugak yg bertanya resipi nasi minyak ibu saya.....
Sedap katanya....
Harini saya nk berkongsi dengan semua yg membaca, resipi "NASI MINYAK IBUNDA"...
Ni mmg 100% air tangan ibu saya....gmbr mmg copyright.... :P
Resipi original dari Pn Mahleha.....hoho...

*Ini cerita bergambar, sila baca ayat di bawah setiap gambar... :D


1. Mula2, tumis bawang merah yg telah dimayang...sebelum tu masukkan kayu manis dan bunga lawang....kalau nk sedap, potong bawang merah tu byk2 sikit....
Ibu tidak gunakan minyak masak, tp ibu gunakan Minyak Sapi + Planta untuk menggoreng...
(Kalau suka rasa nasi minyak tu kuat, leh letak minyak sapi lebih sikit)

2. Bila dah berwarna keperang2an, masukkan dalam periuk nasi yg sebelum tu, kita dh masukkan air mengikut sukatan yg betul ya......jgn lupa hidupkan suis....

3. Sukatan air = 1 pot nasi bersamaan 1 suku pot air.....

4. Basuh beras bersih2.....rasanya ibu guna beras yg lembut sikit....bukan beras biasa....tp bukanlah beras Taj Mahal...

5. Kemudian, kacau dan masukkan sedikit garam....utk melemakkan nasi minyak tu sikit....

6. Bila air dh mendidih, masukkan beras yg telah dicuci bersih..... 

7. Masukkan terus....kalau hari raya, masak byk sikit.... :D

8. Terus kacau beras di dalam periuk.....

9. Biarkan seketika ok....

10. Buat air perahan halia.....sagat halia, dan dapatkan jusnya....x pon, blend je halia, kemudian tapiskan...

11. Masukan air halia ke dalam periuk nasi itu....
*Seterusnya, masukkan dalam 1 sudu Oren Sunquick....tp sebab kat rmh xde haritu, x letak...mungkin boleh diganti dengan perahan jus lemon....

12. Kemudian, tutup periuk....bila nasi dh hampir kering, masukkan susu cair ke dalam nasi....

13. Susu pekat pon boleh digunakan jika susu cair tiada....

14. Gaulkan nasi hingga sebati....

15. Kalau mahu ada sedikit color, sila letakkan perwarna di atas nasi yg hampir masak....

16. Jangan gaulkan nasi...tutup, dan bila nasi masak terus senduk utk dihidang.....

17. Taarrraaa..............siaplah Nasi Minyak Ibunda untuk tetamu2 yg hadir........

*Enak dimakan bersama ayam masak merah, rendang ayam, kari ayam, ayam kurma, ayam tomato, ayam kicap, ayam sambal, dan yg sewaktu dgnnya..... :D

Contoh hidangan Nasi Minyak Ibunda saya......lovelovelove~~


Selamat Mencuba!!!!

*Ada sedikit penambahan info dalam step 1... 

.: DAA ~~~ :.

6 comments:

Rina Hamid said...

nakkkkk!! sedapnyaaa liza..hehehehe..nti knduri liza msti dia masak kan?

Afasz said...

wah tutorial yg menarik.....

Saya Disini said...

liza pndai buat x?open house sekali..

hazman aka species1980 said...

nampak gaya cam simple....tapi tahu mesti sedap nie kan....

haLyZaQiut said...

Rina - ha?? kenduri kita mak kita manade masak....dapur rmh pon kecik, nk masak atas apa...hehhee...xla, kenduri ada org masak... :)

Afasz - ok, try k nnt... :)

Saya Disini - haaa...kita x pernah lg try ni...takut hangit lak je...hahha

Hazman - heee..tulaa, boleh try..simple je...dan pastinya sedap...hehhe

Hidayah said...

halia tu byk agak2 byk mana nk guna ye..dgn sukatan air tu