Thursday, February 23, 2012

~ Adat Merisik ~


 .: SALAM :.

Sejak aku bgtahu kepada umum yg aku x bertunang, means x bertunang dalam tempoh yg lama.....ramai yg bertanyakan kepada aku,

"Lyza, haritu lyza merisik cmne ea???"
"Lyza, haritu family laki bawak apa ea??"
"Lyza, kena bawak cincin je ke...??"
"Lyza, sirih junjung nak ke...??"
"Lyza, nk kena pantun2 ke...??"

Sebenarnya, Aku nk bgtau dekat sini kepada sayang2 semua, yg aku x merisik ea, aku dirisik...kih3....korang ni tanya soalan mcm aku lak yg pergi merisik..... :D

Ok2, aku pon x tau sgt adat2 melayu ni, aku byk wat research.....x, aku byk call kawan2 aku yg pernah dirisik.....

Tp sbnrnya, dalam kes dia org ni, lain sikit ngan kes aku.....most of my frens, dia org yg dirisik, akan menjalani majlis pertunangan pula....aku x, majlis merisik ni kira majlis terakhir b4 our wedding day laa...so kawan2 aku, masa majlis merisik, pihak lelaki hanya bawak sebentuk cincin....kalau nk bg hadiah pon, berupa manisan....for example, cookies berbalas buah...that's it....dan pihak lelaki selalu x ramai yg dtg, hanya ibu bapa sahaja....

Tapi oleh sebab majlis merisik aku haritu kira mcm berat jgk, so kami decide nk bagi manisan lebih dari 1 jenis.....
sirih junjung selalunya ada masa bertunang, masa merisik ada x???

aku byk tanya kawan2 aku, dia org x bg sirih junjung masa merisik...so kami decide x payah sirih junjung....1st thing 1st, sebab family En Zoro datang dari jauh, utara ke selatan....so korg leh bayang la kalau sirih junjung tu nnt dh layu mcm apa kan bila sampai rmh aku.....lagipun, majlis ni aku nk simple dan x menyusahkan org.....tp back to basic, aku rasa terpulang kepada kalian....kalau dh kata kampung sebelah je jodohnya, why not ada sirih junjung ye dak....

So, mari lihat apa pertukaran yg kami bg....aku harap entry kali ni dapat memberi idea kepada pambaca yg nk wat Majlis Merisik...


Daripada pihak En Zoro sekeluarga :



Manisan : Set Famous Amos (beli je dh siap wrap), Sekotak apam polkadot.



Manisan : Coklat (korg leh beli coklat pape, hias sikit2)


Set telekung


Cincin dan duit tanda.....mesti ada yg tertanya2 apa tu duit tanda...?? 
Sebab En Zoro pun x tau apa itu duit tanda....
Duit tanda ni more to adat sbnrnya...aku x taula adat johor ke apa....duit tanda ni actually simbolik kepada Duit Hantaran / Mas Kahwin....
1% daripada jumlah itu...
kira diberi sebagai simbolik kepada umum...
selalu bg masa tunang, tp aku dpt masa merisik..
(Ni terpulang ok, kalau nk wat, terserah, x nak pun terserah)


Haaa............itu je yg pihak lelaki bg.....mudah kan...?? :D



Dari belah pihak perempuan pula, kami balas :



Manisan : Kuih2 tradisional mcm batang buruk, cakar ayam, dodol, kuih satu (aku x tau korg panggil apa), dll....(ni aku tiru kawan aku...kih3)


Set sejadah dan kalin pelikat....(ni last minit sebab tetiba En Zoro kata sepupu dia nk bg aku telekung, so kena la balas balik)


Manisan : 2 jenis kek (moist choc cake dan marble cake)


Buah2an....seperti biasa.....




Hmmm....tu jela kami nya pertukaran makanan.....sebenarnya, x yah pape pon xpe....seperti yg aku ckp awal2 td la....selalu pihak lelaki bawak cincin je......tp aku saje je bg buat memeriahkan...

Actually sebenarnya, ini semua utk sampingan saja......yg lebih penting ialah pertemuan dan perbincangan antara ke dua belah pihak keluarga....merisik ni mcm lebih kepada perjumpaan tertutup la antara 2 pihak.......sebab lebih privacy.....yg penting, kita dapat mengenali dan beramah mesra dengan keluarga lagi satu.....menyatakan hajat nk menyunting bunga di taman....errkk...

Haa...masa majlis ni, xde lak aku dgr papa jual pantun ke, beli pantun ke....tp masa bertunang sepupu2 aku, mmg ada......hehhe..

Ok, tu je nk share....kepada yg masih confuse, boleh la jadikan pengalaman yg aku ada ni sebagai referral....cewahhh...


Kalau ada soalan pape, leh la tanya ok.......kalau aku tau, aku try la jawap.... :D


.: DAA ~~~ :.

8 comments:

Saya Disini said...

tahniah liza..gmbo cincin mana

haLyZaQiut said...

Saya Disini - hahahha....itu lak yg dipersoalkan ea....

Afasz said...

adat risik liza lain sikit, sbb liza tk tunang..so kene bawak la manisan2 tu...huhu ...kalau akak k , pihak diorg just bawak cincin n diri je....pastu bawak la buah tgn biasa2.sbb just risik kan...pastu tunang baru ada dulang2 bagai.so kira jimat la wat mcm liza.....

tahniah.....

haLyZaQiut said...

Cik Farizam - yup, sebab merisik mmg simple, org lain bawak cincin je..tp kita saje je bagi wat memeriahkan majlis....kdg2 tunang pun org byk bg manisan je...sebab nk cut cost...barang bg time kawin...

time kasih... :P

_@ZULHAIRY@_ said...

Jimat2.. Duit nak pki bnyk.. Haha..

haLyZaQiut said...

Zulhairy - hahahhaa...duit2, bila nk dapat gaji ni...

Unknown said...

Hanani- liza sy kenal dgn farizzan baru 3 minggu.lps tu dia nk dtg merisik sy. Dia buat kejutan pada sy.dia org SABAH dr PAPAR, sy ddk di n9.. sy nk tya perlukah sy membalas barang hantaran kpd dia..

Unknown said...

Haii, liza...nk tnya la, sy knl mohd Amin da sthun lbih, lps stahun lbih, kami bertunang, tpi, kluarga dia mse brtunang tkda bwak duit tanda... Adkah duit tanda tu wajib bawak or bg mse hari pertunangan... Adakah duit tanda nie hanya ad pd adat org Johor je... Mohon pncerahan..