Thursday, December 5, 2013

~ Pengalaman Melahirkan Hero Pertama Kami ~

.: SALAM :.

Nak share dengan uols inilah perjalanan dan kisah permulaan hidup permata pertama hati kami suami isteri.

Rabu, 25 Sept 2013

Pulang dari tempat kerja kami ke Ikea....saja jalan2 cuci mata...
Masa tu balik rmh pun agak lewat, dalam jam 11 pm cmtu...
Aku tidur seperti biasa, tanpa ada rasa sebarang sakit lagipun kandungan aku baru 38 minggu waktu itu..
Dalam jam 2.15am, sedang aku tido nyenyak...
Tiba2 aku rasa mcm air banjir melanda diri....
Eh pebende ni....air ketuban ke? or air kencing ke?
Cuak jugak aku...
Banyak sampaikan basah jgklah katil tu...

Aku terus berlari menuju ke toilet, sekali lagi air tersebut mengalir deras membasahi kaki dan lantai bilik air...
Aku berfikir samada mahu mengejutkan En SuamiSayang atau tidak sebab dia baru saja tido waktu itu.
Tidak ada rasa sakit langsung.
Penyudahnya, aku mengejut En SuamiSayang...waktu dia celik mata, rupanya darah sudah mengalir2 keluar..
Boleh aku x perasan....

En SuamiSayang mengarahkan aku berkemas dan pergi ke hospital...
Sempat lagi aku kemas rumah, cuci pinggan semua... :D
Sampai di Pantai Medical Centre KL, kami pon menuju kaunter Emergency...(padahal xde lah emergency mana, tp dah kaunter tu je yg bukak pagi2 buta)
Di kaunter, setelah aku memberitahu air ketuban dan darah aku dah keluar, seorang MA lelaki terus menolak aku menaiki kerusi roda dgn laju hingga tiba di Labor Room...
Labor Room????
Tapi aku x sakit pon....

Kebetulan Dr Idora, Dr yg incharge aku ada kes pagi tu maka beliau mmg ada di hospital...
Dia memeriksa bukaan rahim....
Baru 1 cm katanya....
Ohh patutlah x sakit lg...hikss...

Aku terus dimasukkan ke dalam Labor Room walaupun bukaan baru 1cm....
Dari jam 3.30am Kamis sehinggalah Jumaat 2.25am aku berada dalam Labor Room....huhuu

Sepanjang Kamis siang x sakit sgt....Contraction baru start...

Makan pun berselera lagi time ni....lol

Dia bg toiletries siap2....

Besar gak Labor Room dia...

Katil baby dh ready.... :D

Tapi xde kerusi malas...sian En SuamiSayang tido atas kerusi ni...sakit tengkuk dia...

Tgk, berselera ke x sampai leh minum Starbak lg.....lol

Ni katil bersalin....sabo jela makhluk tu...

Bubur hospital pun rasa sedap time ni....

Last meal aku makan before deliver ialah mee kari....hehe


Khamis, 26 Sept 2013

Sepanjang hari lah aku dan En SuamiSayang melepak dalam Labor Room....xde tv so kami borak2 jela dulu....
Kejap sakit, kejap x....
Tapi lepas je aku dimasukkan ke dalam Labor Room tu, mmg aku dah dipasangkan CTG siap2...
Utk mereka monitor Baby's heartbeat and contraction aku....
Petang Khamis, bukaan aku baru 4cm....agak lambat di situ...
12 jam dh berlalu, dari 1 cm baru 4 cm....
Dr Idora kata mungkin aku akan bersalin Jumaat siang....
Aduhh, lamanya.....
So aku pun jalan2 jgk lah keliling katil utk mempercepatkan bukaan....
En SuamiSayang pun buatkan air selusuh utk aku...
Cepat2 cari kat internet cmne nk wat....huuu...

Dlm lepas magrib cmtu, contraction mula kuat.....
Sampailah pukul 11pm cmtu, sakit makin memuncak....
Masa tu baru 6cm....
Dalam pukul 1.30am cmtu bukaan dah 8cm kot....
Memang betul org ckp, bila 6cm ke atas tu agak laju....
Tanpa melengahkan masa Dr Idora terus dihubungi dan x lama beliau pun sampai....
Badan aku mmg dh lemah masa tu sampaikan aku terpaksa diberi bantuan oksigen....
Dr terus buat keputusan utk Vacum baby sebb reading heartbeat baby dah makin menurun/lemah masa tu....
Aku punyalah cuak, setuju jela Dr nk vacum ke apa ke, asalkan baby selamat....


Jumaat, 27 Sept 2013

Keputusan Dr utk vacum baby mmg tepat....
Aku pun dah x larat, dah lemah masa tu....
So aku push dalam 2 3 kali je, baby terus keluar....
Alhamdulillah, sakit yg teramat2 tadi hilang serta merta bila baby dah melihat dunia....
Baby boy, seperti yg sudah diduga sebelum ini.... :)
Syukur x terhingga....
Terima kasih sgt2 En SuamiSayang yg bersengkang mata menjaga aku 2 hari di Labor Room sampai sakit 1 badan dia....
Terima kasih jgk sbb tlg urutkan tulang blkg masa baby engage ke bawah....x tertahan sakit nya...huhu

X kisahla sakit dia cmana, tp bila tgk baby kita dpn mata, terus dah x nak ingat sakit bersalin tu....hehe

1st picture taken, hero sulong kami.....mama luv u...



Kecik je anak mama ni....yela, masa pregnant pon x bsr sgt perut....


Masa dah 9 bulan......Ekin yg baju biru tu 8 bulan....mcm sama je.... :D


Love all my heroes.....Terima kasih ya Allah....Syukur Alhamdulillah semua selamat...



Aku dan baby Zuhayr stay kat hospital agak lama....aku terpaksa discharge 2 hari awal dari baby Zuhayr.....baby Zuhayr stay 8 hari....so total days En SuamiSayang ulang alik hospital 10 hari....sebab apa kami stay lama? emmm.... :'(

Nantilah aku share di next entry....

Tu je dulu utk harini.....

.: DAA ~~~ :.

2 comments:

Nora Karim said...

betul... semua sakit akan hilang bila kita tgk muka baby... alahai zuhayr... kamu sangat comei...

haLyZaQiut said...

Nora Karim - hee...anak akk pon sangat comei...thanks for dropping by.... ;)