Monday, October 8, 2012

~ HIV Test / Ujian Saringan HIV 2012 ~

.: SALAM :.

Hye2...
Seperti yg dijanjikan pada Post Lepas, saya nak share mcm mana pengalaman saya masa saya wat HIV Test kan...Jom kita layan gmbr...

Bagi sesiapa yg ingin mendirikan rumahtangga, anda harus ada result HIV test, di mana borang HIV Test tu didapati dari Pejabat Agama Daerah..kalau anda nak lihat cth borang HIV Test, boleh click sini...

Anda harus membawa borang HIV tersebut bersama2 2 salinan IC dan salinan borang nikah ke Klinik Kesihatan yg berhampiran. Utk makluman, masa saya buat HIV test ni, masih lagi rapid test ya, di mana result kluar hari itu jgk... Yang saya tahu, skrg, klinik kerajaan dah x buat Rapid Test lagi...Rapid Test ni means dia cucuk hujung jari n letak kat alat dia mcm alat penguji kehamilan tuu....skrg, rasanya semua klinik dah x buat cmtu...skrg dia org amik sample darah, n dihantar ke makmal...maka result akan kluar dalam tempoh sebulan...sebab byk kes HIV yg terlepas...Rapid test x cukup accurate.....

Maka, cepat2lah anda book tarikh, please kalau boleh call...jgn main terjah sebab.....sehari anda lambat call, anda punya appointment boleh delay sampai sebulan...mcm saya, saya terpaksa tunggu 2 minggu untk dapat tempat....(tu pun time x cuti sek)..sehari dia amik hanya 15 org sahaja..dari pukul 2pm - 4pm..so call cpt2 ok.... :)
*Nanti masa call, dia akan bgtau anda apa yg harus anda bawa....

1. Mula2 anda kena pergi ke Kaunter Pendaftaran, amik number, dan isi borang2 kesihatan yg mereka akan bagi...
Kaunter Pendaftaran tu ha Number 1 tuu....

2. Then, tunggulah sampai num anda dipanggil semula....bila dah dipanggil, hantar borang, bayar RM1..Then, dapat num lg...tunggu lagi.... 

Num skrg baru 4165...

Oh My Number!!! :'(

Tunggulah tunggu.....Mari menunggu.... 

Suasana di dalam Klinik....

Ramai org petang2 ni.... 

Kaunter pendaftaran lain dgn kaunter nak wat Ujian Darah tauu...

Anda boleh letakkan siap2 borang kesihatan anda depan bilik Rawatan tuu...

Kebetulan, saya pergi Klinik Kesihatan tu hari Rabu....utk Klinik Kesihatan Kelana Jaya, hari Rabu dia org akan buat full medical check-up untuk bakal pengantin PEREMPUAN....semua dia akan check...darah, air kencing, tekanan darah, degupan jantung, kolestrol, darah tinggi, kencing manis, thalassemia, mcm2 lah lg...so kebetulan kan, kenalah wat full check up...tp bgus jgk....sy mmg plan nk wat full check up b4 kahwin...yela, mana ke tau kita ni ada pembawa thalassemia ke apa...selagi x wat check up, mmg x tau....kira org mengantuk disorongkan bantal lah waktu tu...

Dia org x amik darah kat hujung jari...tp dia org amik darah kat tgn....1 tiub dia org amik....





Ni contoh HIV Result dari Borang Kesihatan Penang...  

Selepas amik darah, kena buat ujian air kencing pula......

Then, last sekali Doc akan jumpa kita dan terangkan tentang status kesihatan kita...saya bersyukur sgt saya bebas dari segala penyakit.....Alhamdulillah..... :)

Kemudian, Doc suruh saya ke kaunter farmasi utk amik hadiah.... :D

Doc bg acid folic utk saya....acid folic ni bgus kalau kita nk pregnant dan semasa pregnant.....free je dia bg....ehehhe...







Tapi, tapi, tapi kannn..........

*
*
*




Tanganku bleeding lepas amik darah.....x perasan, habis kena baju, beg  semua....huuu....lebam dia mcm main paintball....seminggu baru hilang.... :D


Jangan takut2 tauu....kalau boleh, buatlah full medical check up utk kesejahteraan bersama.... 

*Semoga anda mendapat sedikit info...

.: DAA ~~~ :.

3 comments:

Saya Disini said...

ingtkan bg hadiah apa..bg la hadiah bju ke apa ke.ubat nk buat apa

haLyZaQiut said...

Saya Disini - hhaa...tula, bg la baju baru ke apa kan...baju kotor dh terkena darah.... :D

kelvin said...

Kalau nak tau result HIV yang cepat, boleh beli HIV Test Kit dari www.hivtest.com.my. Result dalam 5 min sahaja