Wednesday, December 19, 2012

~ Burger Daging Kerbau ~

.: SALAM :.

Lama x update, ada pulak org kisah kan....
Harini aku nak share resipi burger daging kerbau homade by En SuamiSayang...
Aku pun pelik nape nak guna daging kerbau wat burger...
Tapi dia kata daging kerbau actually lebih bagus dari daging lembu...
Dari kandungan zat nya, kurang lemak dan lebih protein...(kalau x silap aku dia ckp cmtu la).. :D

Papehal pun, jom lah layan gmbr sikit2 ni....
Mana yg sempat je aku snap...
Dia masak, aku pegang hp amik gmbr....
Isteri solehah sgt.... >_______<

Burger Daging Kerbau..

Anda memerlukan :

Bahan utama tentulah daging kerbau.
Bawang merah dan bawang putih yg dicincang halus.
Telur.
Oat.
Dan serbuk2 seperti di bawah.


Serbuk cili, serbuk bawang putih, serbuk seasoning/serbuk perasa, daun basil, daun rosemary....

Serbuk lada putih, serbuk lada hitam, serbuk steak, dan sos BBQ....

Masukkan semua serbuk2 dan daun2, serta bawang dan sedikit garam ke dalam daging kerbau yg telah dicincang....kalau nk senang, beli je daging kerbau yg mmg dh siap2 cincang tuu...cepat sikit dia masak...

Masukkan  telur dan oat ke dalam.....oat byk sikit, supaya adunan boleh dibentuk nnt..

Gaul hingga sebati sebab nanti kita nak perap...kalau x gaul betul2, nnt masin x sekata....(aceehh)

Kemudian, bentukkan daging itu menjadi seperti daging burger....jgn terlalu tebal ataupun nipis...sedang2 je....En SuamiSayang wat kemain bsr, dah mcm steak dah....

Perapkan ia semalaman dalam fridge.......tutup dgn marinate punya plastik tuu...

Esok, leh masak atas minyak yg sedikit, dan makanlah bersama roti, tomato, sos dan salad....
(Gmbr xde, sebab hp nth kemanamana hilang time mentekedarah tu)

Rasa daging kerbau ni lebih kurg je mcm daging lembu...sedap gak..... :D

Selamat mencuba uolllss....

.: DAA ~~~ :.

4 comments:

afisya afida said...

salam . fiSya tak pernah buat burger tu . thanks info.

haLyZaQiut said...

afisya afida - heee...pasni leh la cuba kalau nk rasa burger kerbau... :D

afisya afida said...

buat masa nie ak akan buat lagi kot . hehe . :D

haLyZaQiut said...

Hhehe....xpe, wat masa ni beli je burger ramlee dulu.... :D