Wednesday, January 18, 2012

~ Why We Cry? ~


.: SALAM :.

Lately aku mmg suka menangis..
Semua bende nak nangis..
Di mana2 nak nangis..
Gembira nangis, kena marah nangis, stress nangis..

Kenapa aku suka menangis...??
Atau lebih tepatnya, why women cry??




A little boy asked his father, "Why does mother seem to cry for no reason?"

"All women cry for no reason," was all his dad could say.


***********************************************


Aku tertarik bila baca wanitasihat.com ni....dia kata "Adakah wanita menangis sebab mereka kaum yang lemah??"


Pada aku x sama sekali....Allah jadikan manusia berbeza2....Sifat lelaki x kan pernah sama dengan sifat wanita...Sifat wanita jauh lebih lembut dan sensitif daripada sifat lelaki...jadi kenapa lelaki harus mempersoalkan kenapa wanita asyik menangis...sedangkan wanita x pernah mempersoalkan sifat lelaki yg tiada dalam diri mereka...?




Perempuan menangis bukan kerana lemah atau menangis dengan suka-suka. Menangis adalah terapi emosi yang paling mujarab untuk menghilang rasa tekanan yang melanda. Silap andai ada yang menyatakan perempuan menangis kerana lemah! Ketahuilah tangisan adalah lambang kekuatan dan perisai bagi wanita untuk menahan bebanan bukannya lemah. Melepaskan bebanan yang ada dengan menangis dapat mengumpulkan kembali kekuatan untuk kembali normal.    Agreed!!




Kajian ilmiah menyatakan bahawa perempuan lebih banyak menangis 4 kali ganda berbanding lelaki. Ini kerana mereka memiliki kelenjar-kelenjar air mata yang bentuknya lebih besar daripada kelenjar-kelenjar air mata lelaki.   Ohh baru aku tauu..




Jenis air mata yang mengalir akibat tekanan perasaan (emosi) dari segi bentuk dan fungsinya adalah berbeza-beza. Air mata jenis ini merupakan reaksi kimia yang muncul sebagai tindak balas atas gejala-gejala emosi yang bercampur dengan perasaan. Dengan demikian, ia lebih penting daripada protein.
Menangis dapat meringankan kadar tekanan kejiwaan. Ini sangat berguna untuk kesihatan lebih-lebih lagi kita kerap mendengar pelbagai jenis penyakit yang disebut sebagai penyakit tekanan jiwa.




Emm byk rupanya kebaikan daripada menangis ni....mcm boleh panjangkan umur, air mata jugak mengandungi peratusan racun yg dikeluarkan dari tubuh melalui tangisan, air mata gak dapat melegakan ketegangan urat saraf, dan byk lg la..




Aku suka ayat ni :


The beauty of a woman must be seen in her eyes, because that is doorway to her heart - the place where love resides.



Ok, pasni jangan tanya banyak kenapa perempuan suka menangis ok...

.: DAA ~~~ :.


4 comments:

Saya Disini said...

jgn nangis...

haLyZaQiut said...

Saya Disini - Insya Allah... :)

♥M.I.Z.A♥ said...

menangis lah sbb will instantly make u feel more better. ;) adakah ini kerana once a month punya syndrome? hehe..

haLyZaQiut said...

Miza - Emm betul...menangis bukan sebab mengada2...tp it was a therapy..mungkin jugak sebab syndrome bulanan itu...menyebabkan hati lebih mudah terusik...uhuhu..