Friday, March 25, 2011

~ Bila Marah ~




.: SALAM :.


Korang perasan tak bila seseorang tu marah, kdg2 perangai dia berubah, bertukar..ni selalunya tanpa disedarila....mcm kita x pernah kenal lak mereka sebelum tuu....x payah amik jauh la, amik diri sndiri je cukup....aku x nafikan aku ni jenis bad tempered sikit orgnya....tp aku nya bad tempered ni masalahnya dgn org yg betul2 aku syg, aku rapat, aku rely on....mcm adik aku ke, parent xde la sgt....adik dgn en zoro la slalu jadi mngsa....aku rasa aku dapat baran aku ni dari ayah aku kot....sebab ayah aku ni org bugis....kan slalu org bugis common dgn sikap panas baran dia....cepat mengamuk sana sini....(aku lah tu).. tp ayah aku masa muda dia je la garang...bila dh tua2 ni, lembut pulak hati dia....


mak aku org jawa.....sgt lemah lembut.....ckp lemah gemalai....lembut jer...nk marah aku pon fikir 14 kali.....tu diwarisi oleh adik aku....adik aku lambat sikit nak melenting.....kalau bnde simple2 xde la dia nk marah2....yg aku lak mmg suka sgt cari pasal ngan adik aku....hujan xde ribut xde, aku cubit dia la, aku pukul dia la....aku tarik suar dia la..ambik lauk dia la....sje nyakat dia...nk wat dia hangin....pastu dia slalu wat dek je ngan aku....mcm xde perasaan....pasal tu la slalu org kata mcm adik aku tu pulak abg....aku lak adik....main nth pape....menjerit2 mcm tarzan kat rmh....kalau aku balik, msti jiran aku tanya "lyza balik ke kak, riuh rumah".....errkkk....


dgn kawan2, aku slow ckit...xde la pulak nmpk aku cepat nk angin....tp kalau dgn en zoro....ommakai....kemain cepat nk melenting.....bnde kecik pon leh gaduh dari pagi sampai ptg....x___x aku pon x tau la nape ngan aku ni.....mcm ada darah satria lak...ke darah lanun2 bugis....kih2....en zoro lama2 dia dh lali, dh malas nk layan perangai aku yg nth pape ni.....tp mula la kan aku wat perangai lain lak....merajuk la, itu la, ini la....nsb baik la perangai en zoro tu 360 degree beza ngan perangai aku....so dia simbah2 je aku ngan air, aku ok la...cuba kalau dia api, aku pon api....mau meletop terus dunia ni ada perang ke 3.....huu...perangai aku ni lak, cepat marah, n cepat sejuk....kalau gaduh, aku x boleh lama2..mula2 rasa mcm nk gaduh lama..tp x boleh la....aku pon pelik cmne ada org gaduh berhari2, berminggu2, berbulan2....aku mmg x boleh, panas punggung dah....so en zoro slalu kata aku ni attention seeker....manja terlebih....@____@


melihat pada keadaan sekeliling ni, aku rasa bukan aku sorg je yg ada perasaan cepat melenting ni..ramai...cuma antara kita rapat ngan mereka ataupun x..kdg2 ada org lambat marah, tp bila skali dia marah, mmg bisa berbisa wa cakap sama lu....tajam pedih terhiris2 kalau skali dia bercakap....mmg x sanggup lagi dh dgr dia nk teruskan kemarahan tuu....slalunya org kata kalau seseorang tu lambat marah, lambat jugaklah dia nak baik balik.....n kdg2 boleh lak mmbawa kepada dendam....ishh, jauhkanlah....


so, aku rasa kalau kita marah kat seseorang....yg penting jgn libatkan org lain la....org yg x bersalah....ataupon org tu mmg bersalah tp kita x kenal dia secara dekat...siapa kita nk judge org bukan2....adakah kita dh hebat bagus sgt....kalau kita dh hebat, xde la org yg nk wat kita marah ye dak....nthla, bnde terlampau subjektif utk diperkatakan.....masing2 dikurniakan akal fikiran, so harap boleh bezakanlah mana yg elok, mana yg x elok....selagi ianya x bertentangan ngan pegangan dan prinsip kita.....masing2 ada wat salah....dan kesalahan itulah diharapkan dapat mematangkan hari muka kita.....


Tiada siapa yg sempurna, tetapi ketidaksempurnaan itulah yang melengkapi kita....maafkanlah kesalahan org lain selagi anda mampu....yg penting, ikhlas....kerana keikhlasan tidak boleh diukur....hati anda sahaja yg tahu....


**********************************


coretan ini tiada kaitan kepada sesiapa di luar di sana..........ini hanya coretan saya di pagi hari....maka sebarang surat menyurat tidak akan dilayan.... :D


till then...........


Dari aku yang pakai baju kotak2....


.: DAA ~~~ :.



6 comments:

_@ZULHAIRY@_ said...

Like! @_@

haLyZaQiut said...

amboiiihh, tu like ke x like tuu...len mcm jer....kih3...

eiffel said...

maka sebarang surat menyurat tidak akan dilayan

camtaek!lol~

haLyZaQiut said...

Eiffel - muahahha..yela, kang ada lak yg kata kita perli dia ke apa...susah nnt...=p

Saya Disini said...

xtau nk tngk ape.sbb xde gmbo

haLyZaQiut said...

Saya Disini - tu ada gmbr kartun tuu....